Brazil revisited: Aangenomen familie

Het oorspronkelijke doel van mijn trip vorig jaar december was het fungeren als tolk voor mijn vrienden en hun twintig jaar geleden uit Brazilië geadopteerde zonen tijdens een bezoek aan hun biologische familie. We zijn er vijf jaar geleden al eens geweest en daarna het gezin nog eens zonder mij. Fernando, de oudste zoon kan zich inmiddels aardig redden in zijn moederstaal (ten tijde van zijn adoptie naar Nederland waren de broertjes te jong om die goed te hebben geleerd) en jongere broer Fabio begint ook op gang te komen. Maar Portugees is best heel lastig. Dus wordt er ook vooral heel veel níet gezegd zonder tolk. Voor mij de kans om mijn taalvaardigheid op te frissen.

Vroeger werkte ik als beëdigd vertaler Portugees maar sinds mijn kinderen en het politieke werk, kwam dat er niet meer van. Toch blijft Latijns Amerika, en dan vooral Brazilië, trekken: Grote liefdes eisen aandacht. En dus heb ik kortgeleden besloten om weer als vertaler/adviseur voor Brazilië aan de slag te gaan. Deze reis bood me de kans om inspiratie en ideeën op te doen en om te netwerken. En dat heb ik uitgebreid kunnen doen. Maar bovenal was het de bedoeling om weer een doorgeefluik voor de familie te zijn. En om zelf te genieten van de vriendschap en warmte die ze me altijd bieden. Voor hen hoor ik bij die familie, net als hun twee verloren gewaande neven, de Nederlandse ouders en hun andere (uit andere landen geadopteerde) kinderen. Ik ben “geïntegreerd”, zoals Fernando het noemt, en behoef dus geen inburgeringscursus meer…

Hieronder een impressie van de familie Costa c.s. uit Garopaba, een toeristenstadje aan de Atlantische kust van de zuidelijke deelstaat Santa Catarina.

Fabio met biologische moeder Graça en halfzusjes Valquiria en Amanda
‘My’ lovely, sweet girls Valquiria en Amanda
Fabio met neefje Kauan
Oom Deca met dochter Julia en zoontje João Lucas

Fernando met neef Roberth

Fernando met neefje Roberth (of ‘Robinho’ zoals Fernando hem noemt)

Oma Fifi met João Lucas bij de foto van de twee Hollanders en hun eveneens geadopteerde broertje Giano

Fabio, Nederlands broertje Giano, neef Rodrigo, oom Deca, neef Roberth en Fernando

‘My’ lovely boys: Fábio, Giano, Rodrigo, Deca, Robinho, Fernando

Neefjes Misael en Rafael

Neefjes Misael en Rafael

Met Robinho in oma Fifi’s tuin
Met neefje João Lucas, Praia do Rosa, Campinense
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

