Brazil revisited I

En zo cirkel je ineens boven één van de grootste steden van de wereld: São Paulo. Vertrokken vanuit Schiphol om via Charles de Gaulle in Parijs en São Paulo naar Florianópolis in Zuid-Brazilië te vliegen. Dat was de oorspronkelijke eindbestemming tenminste. Totdat zich de mogelijkheid aandiende om in centraal-Brazilië een oude vriend op te zoeken. Dat betekende een hotelletje in Floripa (zoals de inwoners van de deelstaat Santa Catarina hun hoofdstad noemen) en ’s morgens meteen terug naar het vliegveld voor de laatste etappe naar Goiânia, hoofdstad van de deelstaat Goiás. Helaas viel mijn vlucht uit en werd het een dagje Hercílio Luz. Niet erg: Ik was in m’n geliefde Brasil; tijd om te acclimatiseren (zomer!), rond te kijken en te lezen in de Veja over de aanstaande presidentswisseling.

Vanuit Floripa moest ik eerst terug naar São Paulo Guarulhus alwaar weer een paar uurtjes verstreken voordat ik door kon naar Goiânia. Beide trajecten duren eindeloos lang met de bus (de voornaamste vorm van openbaar vervoer in Brazilië: het land wordt te groot geacht voor rendabele spoorlijnen) maar per vliegtuig slechts een kleine anderhalf uur. Waarover ik met alle wachttijd wel 12 uur deed. Oh well. Om exact 0.00 uur zag ik mijn oude vriend Cleomar Rocha door de schuifdeur tussen bagage- en wachthal voor het eerst sinds twintig jaar weer in levende lijve, en dat was al het wachten meer dan waard.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

