Cecilia, de wereld en Nederland

Binnenkort is het niet meer mogelijk om een academische studie Portugees te volgen. Dat gaat niet alleen economisch grote negatieve gevolgen hebben voor de positie en kansen van Nederland (dat straks kennis en inzicht tekort komt om aan te haken bij Brazilië, de inmiddels vijfde economische supermacht van de wereld) maar ook cultureel en intellectueel. Wie leest en vertaalt er straks nog Cecilia Meirelles, een prachtige dichteres, in Brazilië verdiend wereldberoemd? Haar bijdrage aan de wereld is universeel en tijdloos. En binnenkort onbereikbaar voor Nederlanders. Dat kan ik niet laten gebeuren. Hier is ‘Motivo’, één van haar meest bekende gedichten. Prachtig.

 

Motief

 

Ik zing omdat het moment bestaat

en mijn leven compleet is.

Ik ben vrolijk noch verdrietig:

Ik ben een dichter.

 

Broeder van kortstondige dingen,

voel ik vreugde noch pijn.

Ik doorkruis nachten en dagen

op de wind.

 

Of ik ineenstort of me opricht,

of ik blijf of breek,

– ik weet het niet, ik weet het niet. Ik weet niet of ik voortbesta

of voorbijga.

 

Ik weet dat ik zing. En dat het lied alles is.

Het heeft het eeuwige leven als een wiekslag.

En op een dag zal ik stom zijn:

– niets meer.

 

Cecilia Meirelles, 1939

 

 

Eu canto porque o instante existe
e a minha vida está completa.
Não sou alegre nem sou triste:
sou poeta.

Irmão das coisas fugidias,
não sinto gozo nem tormento.
Atravesso noites e dias
no vento.

Se desmorono ou se edifico,
se permaneço ou me desfaço,
– não sei, não sei. Não sei se fico
ou passo.

Sei que canto. E a canção é tudo.
Tem sangue eterno a asa ritmada.
E um dia sei que estarei mudo:
– mais nada

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

